מפגשי למידה על קפה

מפגשי למידה על כוס קפה

בעידן שאחרי הקורונה, מפגשי למידה מקוונים הפכו לפופולריים, דרך יעילה ונוחה להנגיש פיתוח מקצועי למורות ולמורים ברחבי העיר מפגשי הלמידה שהתקיימו השנה למורות השילוב ברמת גן היו מרתקים והשאירו טעם של עוד

מאות מתלמידי העיר רמת גן זקוקים וזכאים לשיעורי הוראה מותאמת פרטניים ובקבוצות קטנות, אותם מקיימות כ- 90 מורות השילוב בעיר. השיעורים מתקיימים לאחר בניית תכנית אישית לכל תלמיד ותלמידה, ועוסקים בהקניה וביסוס מיומנויות יסוד, מתן אסטרטגיות לעבודה עצמאית, צמצום הפערים ועוד.

במתי"א רמת גן התחילו השנה בסדרת מפגשי למידה מקוונים עבור מורות השילוב, בהובלתן של רונית בריר ונעמה פרל.

רונית, מורה ומדריכה ותיקה ומוערכת בתחום החינוך הלשוני, מספרת כי המפגשים מתקיימים בשעות הערב, כאשר נושאי המפגשים פורסמו מראש ומורות השילוב מוזמנות ויכולות להתחבר באופן חופשי לפי רצונן. "זוהי פלטפורמה נהדרת לפיתוח מקצועי שנבנתה עבור המורות החדשות, אך בהחלט מתאימה גם לוותיקות, שכן היא מסייעת ביצירת קשרים בין מורות השילוב, שיתוף ברעיונות והעלאת סוגיות עימן מתמודדות המורות בעבודתן", אומרת רונית.

מפגשי הלמידה שהתקיימו השנה עסקו במגוון נושאים. המפגש הראשון הוקדש לנושאי פתיחת השנה במסגרות החינוך, בניית קבוצה והיכרות עם תלמידי השילוב, מיפויים ובניית תכנית אישית, ואילו המפגשים הבאים התמקדו בבניית שיעור שילוב מיטבי, הקנייה וביסוס הקריאה בשכבות צעירות ובוגרות, עבודה עם רמות ותפקודים שונים בקבוצה, חשיבות הסיכום המשותף והחשיבה הרפלקטיבית, ועוד. "אחד הדברים המשמעותיים עליהם דיברנו", מציינת רונית, "הוא חשיבות מתן אסטרטגיות לתלמידים שישמשו אותם גם כאשר הם חוזרים לכיתת האם, הכיתה הגדולה, ונדרשים לבצע את המשימה עם פחות תיווך. פעמים רבות אנו מציידות את התלמידים בכרטיסי ניווט או "שיטות" זכירות, מה שמסייע להם בעבודה העצמאית בכיתת האם. שיתוף הפעולה בין מורת השילוב למורה המקצועית בכיתה הוא משמעותי ותורם רבות להתקדמות תלמידי השילוב בפרט, אך גם לכלל תלמידי ותלמידות הכתה".

אחד הנושאים המרכזיים עימן מתמודדות מורות השילוב הוא נושא ההטרוגניות בכיתה. "נוטים לחשוב כי הטרוגניות היא דבר שמאפיין רק את כיתות החינוך, אבל האמת היא שזה מאפיין גם את קבוצות השילוב הקטנות שלנו", מספרת אילנית קרשטיין, מחנכת ומורת שילוב מביה"ס מורדי הגטאות שהשתתפה במפגשי הלמידה. "לכל ילד בקבוצה צריך לתת את המענה לו הוא זקוק, ולפעמים בשיעור אחד אני מלמדת במגוון אמצעי המחשה ודרכי למידה על מנת לקדם את כל אחד מילדי השילוב בקבוצה". במפגש הלמידה המקוון, מספרת אילנית, המנחות רונית ונעמה שמו דגש על אופן ההקניה שנקרא "איתי ולידי". "בשיעורי השילוב אני מלמדת ועושה הקנייה לתלמידים מסוימים ומאפשרת להם לעבוד באופן עצמאי 'לידי', ובזמן הזה מתאפשר לי לשבת עם תלמידים אחרים כדי לחזק או לעבוד עם עזרים אחרים, והם 'איתי'. היתרונות לשיטה הזו רבים, שכן כך התלמידים מתנסים בעבודה עצמאית, מגלים אחריות וגם מסייעים אחד לשני ומתרגלים אינטראקציות חברתיות. תחושת ההעצמה שחש תלמיד שסייע לתלמיד אחר היא חשובה מאין כמוה".

לדברי אילנית ומורות נוספות שנכחו במפגשי הלמידה, האווירה הייתה נעימה, כל אחת וכוס הקפה שלה בחסות ה"זום", וכללה הרבה שיתופים והתייעצויות בין המורות. יוזמה נהדרת שמורות השילוב מקוות שתימשך גם בשנה הבאה.