פינה ירוקה- הגינה ב"הלל"

מה הקשר בין מגרפה, סרט מדידה, ותהליכי פרידה רגשיים? פרויקט הגינה בבית הספר "הלל", מזכיר לנו את יתרונותיה של הגישה הרב תחומית

הגישה הרב-תחומית (מולטי-דיסציפלינרית) בהוראה, שזוכה לזרקור מחודש בשנים האחרונות,  מדגישה את הרעיון של שילוב בין תחומי דעת שונים. הגישה מאפשרת לתלמידים ללמוד נושאים שונים ולעסוק בפתרון בעיות, באמצעות ידע וכלים ממגוון עולמות תוכן, תוך טיפוח התפיסה המערכתית שלהם. לצידה של התיאוריה המוכרת, רעיונות טובים צומחים מהשטח, מהכיתה, מהעשייה היומיומית. כך בדיוק החל פרויקט הגינה בבית הספר "הלל", בניהולו של יורם בר-קובץ.

ניב פלכטמן, מחנך כיתת חינוך מיוחד לתלמידים עם לקויות למידה בשכבה ח', והמורה למדעים מירי דנש, שילבו כוחות וגם מוחות- והתוצאה מקסימה. "המטרה הייתה לרתום את הילדים לעשייה משמעותית ערכית למען ביה"ס, כחלק מתהליך הפרידה המתרחש באופן טבעי בכיתה ח'. רצינו לאפשר להם לבטא את עצמם בדרך יצירתית ולהטביע את חותמם, והחיבור לאדמת ביה"ס היה טבעי", מסביר ניב.

תלמידי הכיתה קיבלו תחת אחריותם שטח אדמה פנוי, הפשילו שרוולים והחלו לעבוד. "תהליך התכנון וההכנה של הפרויקט כלל בתוכו תחומי תוכן שונים", מספרת מירי דנש. " גם בביקורים השבועיים בחווה החקלאית וגם בשיעורי מדעים בכיתה, התלמידים חקרו ולמדו על הצמחים השונים. בחרנו צמחיה שתתאים לעונה, לשטח ולמאפיינים נוספים. התלמידים מדדו בעצמם את השטח , וכך הכנסנו גם אלמנטים מתמטיים של חישוב שטח ומשימות רב שלביות".

                                                             

העבודה על פרויקט הגינה זימנה גם הזדמנות להעשרה לשונית ואפילו לעיסוק במסורת ישראל. "תוך כדי העבודה בגינה, התלמידים נחשפו לכלי עבודה שונים, למדנו את שמותיהם ואת תפקידיהם , וכמובן שמנו דגש על בטיחות בעבודה ועל לקיחת אחריות אישית. למדנו על שנת שמיטה והרעיון מאחוריה, התלמידים יודעים שהשנה אנחנו שותלים רק בתוך אדניות וכלים שונים, ומצאנו יחד פתרונות לסוגיות שהתעוררו", מספר ניב.

פרויקט הגינה, כמובן, יימשך לאורך השנה כולה, וייתן מענה בתחומים שונים. סדנת המייקרים בביה"ס התגייסה לנושא, ותלמידי הסדנה ייצרו אביזרים שונים לגינה. גם תלמידי הכיתה ימשיכו לעצב ולאבזר את הגינה, תוך דגש על שימוש חוזר בחומרים.

בנוסף, תלמידי הכיתה , החונכים מדי שבוע את תלמידי כתה ד', ישלבו את החניכים שלהם בפעילות בגינה ויקיימו שם חלק מהחונכות . כך תהיה המשכיות לגינה לאחר שיסיימו את לימודיהם בביה"ס. באזור הגינה תלמידי הכיתה יציירו ציור קיר וישאירו את חותמם , כחלק מתהליך הפרידה מבית הספר בו למדו בשמונה השנים האחרונות.

אז מה היה לנו? קצת יכולות תכנון, מתמטיקה, קצת העשרה לשונית, קצת בוטניקה ולימודי הסביבה, גיבוש כיתתי דרך הידיים, תהליכי פרידה משמעותיים לצד חונכות וטיפוח אחריות אישית, מכניסים הכול לקערה, מוסיפים קורטוב יצירתיות וחדוות הלמידה- ומקבלים תלמידים מאושרים שעברו תהליך למידה משמעותי. מתכון מוצלח לכל הדעות!