עם הפנים קדימה

עם הפנים קדימה

ארבע שנים עברו מאז ההחלטה העירונית לפתוח לראשונה ברמת גן כיתת תקשורת המיועדת לתלמידים על הרצף האוטיסטי  בתיכון  "אורה מודיעים" ▪  הכיתות  נותנות מענה חשוב ומשמעותי לתלמידים 

קרוב ל- 400 תלמידים לומדים בתיכון "אורה מודיעים" בכיתות ט' עד יב', כאשר בכל שכבה לומדת גם כיתת תקשורת בה לומדים תלמידים על הרצף האוטיסטי.

"בית ספרנו נבחר למשימה ולא בכדי", מציינת סימה מאור מנהלת ביה"ס, "במשך שנים רבות שולבו בבית הספר שלנו תלמידים על הרצף האוטיסטי בהצלחה רבה, תוך נקיטת רגישות רבה מצד הצוות, יצירתיות בהוראה ומעל הכול- אג'נדת שילוב אמיתית".

סימה מאור, מי שמנהלת את התיכון בעשר השנים האחרונות, צמחה בבית הספר ולימדה בו
שנים רבות . "נושא השילוב מוטמע בבית הספר שנים רבות, הן בזכות תלמידים ששולבו בכיתות והן בזכות כיתות החינוך המיוחד שפתחנו לפני ארבע שנים", מספרת סימה. "השילוב מביא עימו סוגיות רבות שאנחנו כצוות נדרשים לחשוב כיצד להתנהל איתן. כדי ששילוב והכלה יהיו אמיתיים, אנחנו צריכים לראות לנגד עינינו את טובתו של הילד המשולב ולהעביר את המסר שהוא חלק מהשכבה וזהו, פשוט וטבעי. אנחנו מנסים להדגיש את היכולות והכישרונות שיש בכל אחד מהילדים".

גם אירה קוטלר, יועצת בית הספר, מתארת את אווירת ההכלה והשילוב העוברת בין הצוות לתלמידי בית הספר. "עם העלייה במספר התלמידים המשולבים בכיתות ופתיחתן של כתות התקשורת, התחלנו להעביר סדנאות לכלל תלמידי השכבה, בהן הסברנו על תחום האוטיזם על מנת להגביר את המודעות. בסדנאות אפשרנו לתלמידים לשאול דברים שעניינו אותם, ושמנו דגש על נושאים אותם מצאנו לנכון להבליט, קבלת האחר, תחושותיו של ילד שנדרש לבצע מטלות שלא פשוטות לו, ויכולתם של האחרים מסביב לסייע". בשנתיים האחרונות רצף הסדנאות הופסק בשל שיבוש השגרה, אך בבית הספר בהחלט מתכננים לחזור להעברת תכנים לכיתות השכבה.

עם פתיחת הכיתה הראשונה, הצוות ראה לנגד עיניו שילוב בו כיתת התקשורת היא חלק מהשכבה ולכל הכיתות סדר יום זהה עם ההתאמות הנדרשות, אך בשנתיים האחרונות, מספרים בצוות בית הספר, המורכבות עלתה, "מלאכת השילוב הפכה מורכבת ומאתגרת יותר בעקבות הקורונה", מספרת סימה. "בתקופת הסגרים רק תלמידי כיתות החנ"מ היו מגיעים לביה"ס, והדבר גרם להם לתחושות לא טובות. לנו כצוות ולהוריהם היה ברור למה כדאי לשמור על שגרה קבועה ולהמשיך את הלימודים בבית הספר, אבל עבור נערות ונערים מתבגרים לעיתים זה לא כ"כ פשוט". יום הלימודים של תלמידי כתות התקשורת ארוך יותר, חלקם מגיעים בהסעות וחלקם מגיעים באופן עצמאי, ולעיתים נוצר מתח סביב פעילויות שהצוות מתכנן ותלמידים שמעוניינים להשתחרר הביתה.

מבחינה פדגוגית, מלאכת מחשבת מתקיימת מאחורי הקלעים. לכיתות התקשורת יש צוות מורים מקצועי הכולל מורים לאנגלית, מתמטיקה, מדעים ולשון, ולצידם מחנכות הכיתה מלמדות את מקצועות רבי המלל ומכינות לבגרויות. התלמידים  לומדים בתוכנית אישית, כאשר הרעיון הוא לקדם כל תלמיד ולאפשר להם לממש את היכולות שלהם, תוך מתן תמיכה ומעטפת .

בכיתות יא', יב' יש מספר תלמידים הניגשים לבגרויות ויסיימו את לימודיהם בבית ספר עם תעודת בגרות מלאה. חלק מהתלמידים ייגשו לבחינות באופן חלקי, חלקם לומדים במסגרת כיתת האם וחלקם לומדים לבגרויות בשילוב בכיתות המקבילות. יש תלמידים מכיתות התקשורת הפעילים במועצת התלמידים ובפרויקטים אחרים של בית הספר.

שלושה מטפלים רגשיים עובדים עם תלמידי הכיתות, חלק מהמפגשים בפורום כיתתי או קבוצתי, וחלק באופן פרטני לפי הצרכים והרצונות של התלמידים. במפגשים משלבים תכנים שונים מעולמות הטיפול באומנויות, לצד כישורים חברתיים וכישורי שיח, וכך גם במפגשים ובקבוצות החברתיות שמקיימות יועצות בית הספר.

בביה"ס מציינים בהערכה את התמיכה והליווי של איריס מועלם, מומחית תחום ממתי"א רמת גן המלווה את כיתות התקשורת מיום פתיחתן. "צוות התיכון וסימה בראשם מגלים נכונות רבה ומעורבות בתהליך קליטת הכיתות ושילובן" , אומרת איריס. "מתקיימת שיגרת ישיבות שבועיות של צוותי הכיתות , ודלת פתוחה של סימה, כמנהלת מעורבת ואכפתית. בכיתות עוסקים בין השאר בתכנים של ייצוג עצמי, כאשר המטרה היא שכל תלמיד ותלמידה יכירו ביכולותיהם  וגם בקשייהם וידעו להיעזר בסביבה כשצריך". לכל תלמיד מותאמת תכנית אישית המקדמת אותו באופן מיטבי, מספרת איריס, וניתן לראות ששיתוף הפעולה הצוותי והשאיפה לתקשורת מיטבית עם ההורים מסייעים לתלמידים לעבור תהליך משמעותי ולהתקדם בתחומים השונים. על כך מעידות אמירות מרגשות של התלמידים, שאומרים "אני מרגיש שנולדתי מחדש",  "בית הספר הזה שינה לי את החיים"  .                                                               "נעים ומרגש לראות את תלמידי הכיתות משתלבים בהצלחה בתיכון", אומרת איריס. "אין ספק כי הצלחת השילוב קשורה בהובלה של סימה, ובמעורבות האינטנסיבית של אירה ומור היועצות, מחנכי הכיתות, הסייעות המסורות וצוות ביה"ס".

צוות כיתות החינוך המיוחד, כך מספרים בבית הספר, הם צוות איכותי ומסור. למרות המחסור במחנכת עמיתה, יש התגייסות מלאה של הצוות, המחנכים נותנים את כל כולם וכך גם הסייעות המלוות את הכיתות. בהפסקות ובשיעורים אפשר לראות אותן יושבות, מוקפות בתלמידות ותלמידי הכיתה, נותנות תמיכה רגשית, לימודית וחברתית, והכול בחיוך וברוגע.

תלמידי כיתה יב', מי שהיו תלמידי כיתת התקשורת הראשונה שנפתחה לפני ארבע שנים, יסיימו בחודשים הקרובים את לימודיהם יחד עם שאר בני ובנות השכבה, וימשיכו כל אחד לדרכו, עם הפנים קדימה. חלקם יפנו להמשך מסגרות לימודיות, חלקם לתוכניות התנדבות של צה"ל.

"אנחנו מאוד גאים בכיתה הזו", אומרת אירה היועצת בהתרגשות. לומדים בה תלמידים בעלי יכולות אישיות גבוהות שעברו תהליך מרשים בבית הספר. חלקם מסיימים עם תעודת בגרות, רוב תלמידי הכיתה יצאו לטיול השנתי, לקחו חלק במסלולים ובפעילויות החברתיות. לאורך השנים קיימתי איתם מפגשים שבועיים קבועים שהוקדשו לתחום כישורי החיים, בהתאם לצרכים שעלו ולנושאים שהעסיקו אותם. השנה, לקראת תהליך הפרידה, התמקדנו בעקרונות הפסיכולוגיה החיובית, חשיבה חיובית, רפלקטיבית ועוד". ברוח זו, נאחל לתלמידים הבוגרים בהצלחה, ושהדרך תאיר להם פנים.