העתיד מתחיל כאן, בגן

  

שיתוף מלא של הילדים, קהילתיות ושילוב טכנולוגיות: לתוך הקסם הזה מגיעים מדי יום ילדי "הגן העתידי", פינה של חדשנות, יצירתיות והשראה

גן שקמה, שעבר לאחרונה למודל "הגן העתידי ",  נותן מענה לתשעה ילדים על הרצף האוטיסטי בגילאי 3-6. "הכול התחיל בסיור שעשינו באחד מבתי הספר בעיר", מספרת בחיוך יראת ברנס, מנהלת הגן העתידי. "בסיור ראינו כיצד תלמידי כתת התקשורת פועלים ולומדים בתוך כיתה מרובת אמצעים טכנולוגיים, וזה לחלוטין הצית את הדמיון ונתן השראה".

יראת החלה לחקור את הנושא ולבדוק כיצד היא תוכל להוסיף כלים טכנולוגיים לגן שלה ולעצב מחדש את הסביבה החינוכית. בחיפושיה נתקלה בפרסומים אודות "גנים עתידיים" במשרד החינוך, שהרעיון העומד מאחוריהם הוא נתינת כלים שיסייעו לילדים בעתיד. מכאן הדרך הייתה סלולה- היא הצטרפה להשתלמות בנושא, והחלה את המסע האישי שלה אל הגן העתידי.

להתקדם תוך כדי תנועה

לאט אבל בטוח, החלו יראת וחברות צוות הגן להוביל את השינוי המשמעותי ולהפוך את הגן ל"עתידי". צוות הגן, בהובלתן של חגית צביקל רכזת הגן ויראת ברנס מנהלת הגן, הביא נגרים ואנשי מקצוע שהתאימו את הריהוט, בניסיון לעצב את הגן כך שיאפשר לילדים להתנסות, אך עם זאת לא להעמיס בגירוים. כך  נוצרו פינות מודולריות המתאימות ליצירה והתנסות, אך גם לעבודה שקטה ללא הסחות בעת הצורך. "הילדים היו שותפים מלאים לחשיבה ולבניית הפינות החדשות של הגן", מספרת יראת. "היו להם רעיונות מצוינים והם היו מעורבים בקבלת ההחלטות ואפילו בשלבי ההזמנה". הילדים מדדו את הגובה המתאים לשולחנות והכיסאות ובחרו את המשפטים המעטרים את הגן. 

אחד הילדים למשל, מאוד אוהב לבנות והציע שתוקם בגן פינת בנייה מיוחדת. יחד עם המרפאה בעיסוק, נחשפו הילדים לסוגי לגו מחומרים שונים והתנסו בהרכבה ובנייה. צוות הגן מצא ספק המייצר חלקי לגו גדולים עשויים קלקר, וביצעו יחד עם הילדים את ההזמנה- הם החליטו על גודל הקוביות, הכמויות, סוג היחידות והצבעים. מלבד יכולת התכנון ועידוד היוזמה, הצוות שילב תכנים אוריינים ומתמטיים, והילדים הרוויחו הרבה מההתנסות. יחד עם קלינאית התקשורת הם עבדו על הרחבת אוצר המילים, הכירו את אתר האינטרנט דרכו בוצעה ההזמנה ועקבו אחריה, תוך חשיפה ומעקב על כל שלבי ההזמנה, עד הגעתו המרגשת של השליח לגן.

צוות הגן רחב ומורכב מצוות של משרד החינוך, צוות העמותה לילדים בסיכון ותומכות הוראה מהעירייה. הצוות נותן מענה מקיף במגוון תחומים- רכזת גן, גננת וגננת עמיתה, סייעות, קלינאיות תקשורת, מרפאה בעיסוק, מטפלות רגשיות, פיזיותרפיסטית ומנתחת התנהגות, ולדברי יראת, הרבה מההצלחה שלהם בגן קשורה לחיבורים המופלאים שהן מצליחות לייצר בין נשות הצוות.

כאשר נכנסים לגן ומסיירים בפנות השונות, מתחילים להבין חלק מהחיבורים האלו עליהם יראת מדברת. בפינת היצירה מונחות להם חנוכיות מוארות שהכינו הילדים- פרויקט שנמשך מספר שבועות. "כמו הרבה פעילויות בגן, גם הפרויקט הזה התחיל משאלה של אחד הילדים", מספרת זהבה גדסי, הסייעת הפדגוגית של הגן. "פרשנו בפני הילדים סביבונים ואביזרים שונים הקשורים לסמלי החג, חלק מהילדים רצו לפרק אותם ולראות ממה הם בנויים, ואחד הילדים שאל האם ניתן להוסיף תאורה לאביזרים והאם גם ילדים יכולים לבנות דברים כאלו".

בישיבת הצוות בגן שיתפה זהבה אודות שאלתו של הילד, וגם בפרויקט הזה, הצוות נוכח לדעת שאפשר לדעת כיצד פרויקט מתחיל, אבל אי אפשר לדעת היכן הוא יסתיים… סקרנותו של הילד הובילה לכך שהגן כולו התגייס לפרויקט- הגננת לימדה על מעגל חשמלי והילדים יצרו בעצמם מעגלים, הצוות כולו הקדיש זמן להכנת היצירות, כל ילד בהתאם ליכולתו, המרפאה בעיסוק הקדישה זמן לנושא האנרגיה וכיצד הגוף שלנו צורך אנרגיה באמצעות מזון- וכך קידמה ילד שהתמודד עם בררנות באוכל, קלינאית התקשורת יצרה לוח תת"ח (תקשורת תומכת וחליפית, המסייעת לילדים עם קושי שפתי לבטא את עצמם) בנושא אכילה ומזון מגוון, עבדה עם הילד על פירמידת המזון וערכה איתו רשימה של מאכלים שהיה רוצה להתנסות בהם, בחווה החקלאית נחשפו הילדים למיני ירקות ולמדו על מיקומם בפירמידת המזון, ועוד ועוד התנסויות והזדמנויות ללמידה אותן דאגו הילדים והצוות למצות עוד תום.

צועדים אל העתיד

ילדי הגנים היום, הם חלק מ"דור האלפא" עליו מדובר רבות. הם נולדו לתוך עולם רווי מסכים ורשתות חברתיות, הם חשופים למדיות שונות מגיל צעיר ובעלי גישה ישירה למידע. הם נחשבים לדור היזמי ביותר עד כה, דור של לומדים עצמאיים וטכנולוגיים.

בהתאם למאפיינים האלו, "הגנים העתידיים" הנפתחים בשנים האחרונות בארץ, מאפשרים לילדים ולצוות לפתח וליצור את הגן הייחודי שלהם, בהלימה למציאות המשתנה, תוך אינטראקציה מיטבית בין כל השותפים, ניצול הזדמנויות וסביבות מגוונות. ההשתתפות הפעילה בגן מאפשרת להם להביע את דעתם, לבחור, לכבד החלטות משותפות שמתקבלות ולקחת אחריות על התוצאות. ההשתתפות הפעילה משפיעה גם על הדרך בה ילדי הגן העתידי "גן שקמה", המתמודדים עם קשיי תקשורת, חווים את העולם. לילדי הגן ניתנת ההזדמנות להרחיב את אוצר המילים ויכולת ההבעה השפתית, להרחיב את תחומי העניין שלהם, תוך מתן דגש על חוזקותיהם וסקרנותם הטבעית.

כאשר מסתובבים בגן, ניתן להתרשם מהפינות המזמינות והאינטרקטיביות: גובה עמדות המחשב הותאם לילדים, לצידם מדפי תצוגה שונים, עזרים טכנולוגיים מגוונים המסייעים לתהליכי הלמידה. "אנחנו יוצרות קשר עם סטארט-אפיסטים מתחומים שונים בשלבי פיתוח המוצר, וכולם יוצאים נשכרים", מספרת יראת בחיוך, ופותחת עוד מגירה סודית, שולפת עוד ערכה או עזר טכנולוגי. וכך נחשפים, אחד אחרי השני כלים חינוכיים המציתים את הדמיון. מזמינה וצבעונית היא בובת ינשוף, הסורקת ברקודים ומשמיעה הודעות אותם משאירים ילדי הגן או הצוות. בובת הינשוף משמשת את ילדי הגן ליצירת תקשורת בינם לבין עצמם ובינם לבין הצוות, ברכות יום הולדת, קישור בין איור למילה מושמעת ועוד.

עוד כלי שאהוב על הילדים הוא העט התלת מימדי, ניתן לצייר או לכתוב איתו באוויר, ולהקרין על מסך האייפד או מסך הגן את הציור. העט משמש לתרגול ומוכנות לקראת כתה א', אך גם ליצירת שיח, משחק והנאה. באזור אחר של הגן, תיבת עץ גדולה משמשת לאחסון ועבודה עם מגשים מוסיקליים ארוכים, המאפשרים לילדים ליצור רצף מולחן תוך שימוש בכלי נגינה שונים. כל לחצן אותו מניחים הילדים מפיק צליל שונה, והילדים יכולים לבחור לפי הציור באיזה כלי נגינה ישתמשו, באיזה אורך יהיה הצליל ועוד.

"לא כל הלמידה בגן מושתת על טכנולוגיות מתקדמות וחשוב לנו להשאיר את זה ככה", אומרת יראת, ובאמת- לצד העזרים הטכנולוגיים ניתן למצוא את פינת הקריאה המסורתית, את משחקי הקופסה בחדרי הטיפולים, שילוב מוסיקה ואמנויות בטיפולים ובמפגשי הגן. באחד מהפרויקטים עליהם עובדות צוות הגן עם הילדים, מכינים הילדים משחק, החל מחשיבה משותפת על מטרת המשחק בחירת חיילים, עבודה עם בית דפוס ועוד. משחק "לואו טק" , שבהחלט מגשים את מטרות העל של הגן העתידי- מעורבות גבוהה של הילדים.

מפגש הבוקר מתחיל, הילדים מתיישבים במעגל ואיתם כל צוות הגן. השירים המוכרים מתנגנים ברקע, ואיתם הילדים קופצים וצוחקים. לאחר מכן, שולפת יראת את הינשוף, וקשה לפספס את קולות ההתלהבות של הילדים. על הרצפה מפוזרות כרטיסיות, וכאשר הינשוף סורק את הכרטיסייה- מושמעת הודעה מוקלטת שהשאירו הילדים בשבוע שעבר על גבי הכרטיסיות- משימות מוטוריות משעשעות. כל ילד בתורו בוחר כרטיסיה, סורק אותה יחד עם יראת, וכל ילדי הגן מבצעים את המשימה המושמעת, בהרבה צחוק והנאה.

במהלך הביקור בגן, נשמע צלצול בשער ובפתח עומדת אחת האמהות, נציגת ההורים, ובידה שי לצוות הגן לכבוד "יום המורה". השי מעוטר בברכות שהכינו ילדי הגן, והצוות מתמוגג ומתרגש . גם פה, שיתוף הילדים מורגש ומשמעותי.

בעיניים נוצצות מספרת יראת על חלומות אותם הייתה רוצה להגשים – פינת טבע, קיר לא מנוצל שהייתה רוצה להפוך למסך מגע ולצידו יחידות תוכן שיוקמו בשיתוף הילדים והוריהם… "יש עוד הרבה דברים לפתח", מסכמת יראת. "התחברתי מאוד לרעיון הגן העתידי ולתרומתו לילדים, ותגובות ההורים לחלוטין מחזקות את הבחירה. ההורים מרוצים מאוד מהגישה ומשילוב הטכנולוגיות, והתהליכים בגן נעשים בשיתוף פעולה שלהם, תוך יצירת רצף והמשכיות בין הבית לגן. אנחנו מגלים יחד שאם אנחנו מלמדים את הילדים לשאול שאלות וחושפים אותם לכלים- השמיים הם הגבול".