משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו: המרכז הטיפולי יצא לדרך

בשקט בשקט, בצעדים קטנים אך בטוחים, נפתח ברמת גן המרכז הטיפולי- חינוכי המיועד לילדי הגנים. במרכז הטיפולי במתי"א מקבלים ילדי הגן מענה מקצועי ומקיף במגוון תחומים: ריפוי בעיסוק ובדיבור, טיפול רגשי במוסיקה, הכנה פדגוגית ורגשית לקראת כתה א', מיומנויות חברתיות, הדרכת הורים ועוד.  

בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד עלה הצורך לתת טיפול מקיף ומשמעותי לילדי הגנים במרכז ייעודי, ואל הדגל נקרא (והתייצב) אנטון סעיד, שמנהל השנה ביד רמה את מרכז הטיפול במתי"א רמת גן. "קהל היעד של המרכז הטיפולי הוא ילדי הגנים", מסביר אנטון. "מדובר בילדים שיש להם זכאות לסל אישי מתוקף ועדה שעברו".

במסגרת יישום התיקון לחוק בחינוך המיוחד, בשנת תשפ”א, התמיכות עבור הילדים ניתנו במסגרת הגן.

בניגוד לבתי הספר, בהם יציאה וכניסה של ילדים מהכיתה לשיעורים פרטניים ועבודה בקבוצות היא חלק מהשגרה, צוותי הגנים דיווחו כי במהלך שגרת היום בגן, לילדים הצעירים יש קושי להתנתק מהפעילות של כלל ילדי הגן ולהגיע למפגש עם המטפל/ת בחדר נפרד בגן. בנוסף, לא בכל הגנים יש חדר מותאם ונוח לעבודה פרטנית, וצוותי חינוך מדווחים כי הסביבה החינוכית וה"סטינג" של המפגש הוא פרמטר חשוב בהצלחת המפגש הטיפולי.

כדי להתמודד עם האתגרים הללו, הוחלט לפתוח את המרכז הטיפול-חינוכי,  שכבר השנה החל את פעילותו במתי"א.  המרכז פועל לאחר שעות הלימודים , באווירה נינוחה וסביבה מותאמת לטיפולים, יצירה ולמידה, והרווח הוא כפול- מצד אחד הילדים מרגישים שהם מגיעים לפעילות פנאי בדומה ל"חוג", ומצד שני הם מקבלים מענה מקצועי ומדויק לצרכיהם. העבודה מתבצעת לרוב בקבוצות קטנות, ומקדמת מענה דיפרנציאלי ומותאם לכל ילד, תוך מתן דגש על פיתוח יכולות תקשורתיות, רגשיות וחברתיות. 

                                                          

נכון להיום, מעל 20 מילדי העיר לוקחים חלק בפעילות המרכז, ואחד היתרונות הבולטים הוא האפשרות לשלב בין אנשי מקצוע מתחומים שונים. למשל, שלושה ילדי גן נפגשים בקבוצה עם קלינאית תקשורת ומטפלת רגשית באמנות, וביחד עובדים על תחומי התפקוד השונים, מיומנויות חברתיות, מיומנויות שפתיות ועוד.  

 

"המרכז פעיל שלוש פעמים בשבוע, והשאיפה שלנו היא כמובן להגיע למצב של פעילות יומיומית על מנת שנגיע למאה אחוז מענה לכל ילדי העיר הזקוקים לכך. החזון הוא ללא ספק הרחבת הפעילות, שיפוץ ועיצוב מחדש של חדרי הטיפול והמרחבים והתאמתם לגיל הרך", מסביר אנטון. 

אנטון, בן 35, הוא דמות מוכרת ואהובה בזירה החינוכית הרמת גנית, לאחר שסיים את לימודי התואר הראשון בפסיכולוגיה וחינוך, המשיך לתואר שני ושלישי בייעוץ חינוכי, ואף מילא תפקיד של יועץ חינוכי בבית ספר בעיר. בשנים האחרונות הוא מרצה ומדריך פדגוגי בסמינר הקיבוצים ומתפקד שם גם כראש היחידה למעורבות חברתית.

"כמנהל המרכז, המפגש עם ההורים תמיד ממלא אותי וגורם לי לסיפוק רב. אני פוגש את ההורים פעם בשבוע בזמן שהם ממתינים, שומע על אתגרים עימם מתמודדים הילדים בגן וגם על הצלחות ורגעי שיא. זה מסייע להעמקת הקשר עם המשפחה ועם הילד, וזה משהו שלא ניתן היה לייצר כאשר הטיפולים היו מתקיימים בגן בזמן שההורים בעבודה. המרכז הפך להיות כמו משפחה אחת גדולה, ונוצרו קשרים נהדרים בין הורים לצוות המטפלות, ובין ההורים עצמם. הילד חי בתוך סביבה ומשפחה, והידוק הקשר הזה הוא משמעותי מאוד מבחינתי", אומר אנטון.  

גם ההורים שמחים על פתיחת המרכז הטיפולי.  "מאז שהתחלנו את הטיפולים במרכז אנחנו רואים שיפור משמעותי", אומרת חני,  אמו של י'. "אנחנו מגיעים פעם בשבוע לשעתיים, והוא ממש מחכה לזה כל השבוע. אנשי הצוות חמים ואיכותיים, וזה מרגיש כמו מכון פרטי. הילד מקבל המון כלים וסיוע בתחום השפתי ובתחום הריפוי בעיסוק, ואני רואה שיפור בביטחון העצמי שלו".

"אנחנו בהחלט זוכים כאן ליחס חם", מצטרפת לדבריה אמא נוספת. "בן ה-6 שלי מגיע מדי שבוע למרכז הטיפולי במתי"א, הוא נפגש עם קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית במוסיקה, אני רואה שהוא מאוד מתקדם, והוא מבחינתו תופס את זה כאילו הוא מגיע לחוג. הוא פוגש את הצוות וגם קבוצת חברים קבועה ומאוד נהנה פה". 

לכבוד השנה האזרחית החדשה, נאחל למרכז הטיפולי להמשיך לגדול ולהעניק לילדי הגנים את המענה המיטבי. אין ספק ששיתוף הפעולה המיוחד שנוצר בין ההורים והמטפלים, מסייע רבות בקידום הילדים. יישר כח!